top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תגל כהן

איך נוכל בעזרת 3 טיפים פשוטים להימנע מקנסות מרשויות המס?

כולם יודעים שבתור בעלי עסקים אנו משלמים לא מעט מיסים (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ). אז למה לשלם יותר בגלל קנסות? הרי מדובר במשהו מיותר לחלוטין! אז זהו.. חבל שנשלם סתם יותר.

אחרי מאות לקוחות שעברו תחתי במהלך השנים, מצאתי כמה סיבות מרכזיות אשר בגינן בעלי עסקים נקלעו לתשלום קנסות מיותרים.

במאמר זה אתן לכם 3 טיפים חשובים כיצד להימנע מקנסות ותשלום מיותר לרשויות המס.


מע"מ- כולם צריכים לדווח בזמן, עוסקים פטורים ומורשים כאחד

במידה ואתה עוסק פטור או עוסק מורשה, אתה חייב לדווח תקופתית למע"מ. ההבדל היחידי בין סוגי העוסקים היא תדירות הדיווח. עוסק מורשה נדרש לדווח תקופתית למע"מ אחת לחודש/חודשיים ואילו עוסק פטור לעומתו נדרש לדווח אחת לשנה על מחזור העסקאות שלו למע"מ.

בעלי עסקים למיניהם, מורשים ופטורים, שוכחים לדווח בזמן על היקף העסקאות שבוצעו ולכן מוטלים עליהם קנסות. חשוב לי לציין ולהדגיש שגם עוסקים פטורים מחויבים בדיווח שנתי למע"מ. עצם היותך עוסק פטור, אמנם פוטר אותך מדיווח שוטף אחת לחודש/חודשיים מול מע"מ, אך אחת לשנה נדרש ממך להעביר דיווח על כלל הכנסותיך (ללא הוצאות).

חשוב לזכור כי דיווח החורג מלוחות הזמנים של מע"מ קרי, אחרי ה-31 לינואר של השנה העוקבת יגרור קנסות מיותרים (לדוגמא הדיווח על הכנסות 2019 של עוסק פטור ידווח עד ליום 31.01.2020).

הטיפ שלי אליכם הינו לשים לעצמכם תזכורת בסלולר או בכל מקום אחר שיעזור לך לזכור לדווח בזמן, אם מדובר בעוסקים מורשים אשר עובדים עם מייצג בצורה שוטפת או עוסקים פטורים אשר נעזרים במייצג להגשת הדו"ח השנתי בלבד שכן להזכירם, כל איחור טומן בחובו קנס מיותר!


תיקונים לדו"ח השנתי המוגש למס הכנסה

במהלך השנים נתקלתי בלא מעט בעלי עסקים אשר נאלצו לתקן את הדו''ח השנתי בגלל דיווח לא מדויק על הכנסותיהם/הוצאותיהם.

בואו נחזור רגע אחורה ונזכיר בכמה מילים מהו הדו"ח השנתי.

עוסק מכל סוג שהוא מחויב להעביר דו"ח שנתי למס הכנסה עד לתאריך הקבוע בחוק. גם אם העסק פתוח אפילו ליום אחד ברשויות המס, יהיה עלי להגיש דו''ח שנתי עד לתאריך הקבוע בחוק ובו לפרט את כלל הכנסותיו.



טרם הגשת הדו"ח למס הכנסה, יש להעביר את כלל הניירת הדרושה ליועץ המס שלך, כדי שיוכל להכינו בזמן. ישנם מקרים בהם לא מועבר כל החומר הדרוש להכנת הדו"ח השנתי ובעצם נדרש לתקן את הדו"ח לאחר הגשתו.

כמובן שבמידה ובעל העסק לא מעביר את כלל החומרים, הרי שהדו"ח לא משקף את הכנסותיו האמיתיות ותיקון הדו"ח לאחר התאריך הקבוע בחוק עלול לגרור קנסות.

לדוג' - במידה ובעל עסק העביר את החומרים להכנת הדו"ח השנתי ליועץ המס, אך שכח להעביר פנקס חשבוניות אחד, אזי הדו"ח השנתי לא ישקף בצורה מדויקת את הכנסותיו, ואת תשלומי המס שעליו לשלם. אותו עוסק, מצא את פנקס החשבוניות לאחר מספר חודשים (לאחר התאריך הסופי להגשת הדו"ח), דיווח על כך ליועץ המס ועכשיו יש לתקן את הדו"ח השנתי.

למרות שפעולה זו הינה חיובית ורצון לכפר על טעות, היא עלולה לגרור אחריה קנס מיותר של מאות ואלפי שקלים.

הטיפ שלי אליכם הינו כי חשוב מאוד לעבוד בצורה מסודרת, לאחסן את כלל החשבוניות במקום אחד, אם בתוכנה, פלטפורמה אינטרנטית או כל צורה אחרת ולהעבירם ליועץ המס בצורה מסודרת.

מקרה זה הינו דוגמא מצוינת אשר מראה כי עבודה מסודרת בתחום הכספים חוסכת לך כסף בצורה ישירה.


הגשה נאותה של הדו"ח השנתי למס הכנסה

גם אם מייצג אותך יועץ מס וגם אם לא, חשוב לזכור שבתהליך הגשת הדו"ח השנתי יש מספר שלבים, שכולם צריכים להתקיים כדי שהדו"ח ייחשב כמוגש במועד. במידה ואחת מהדרישות הבאות לא בוצעו, רשויות המס יתייחסו לכך כי הדו"ח השנתי לא הוגש כלל וכלל.

אוסיף ואומר כי לא פעם אני נתקל בהרבה בעלי עסקים אשר מנסים להכין ולהגיש את הדו"ח השנתי בעצמם אך לא מבצעים (מחוסר ידע כמובן) את התהליך מתחילתו ועד סופו ומוטלים עליהם קנסות מיותרים.

מלבד ההכנה התקינה של הדו"ח השנתי, המשקף את הכנסותיו של בעל העסק בצורה תקינה ומדויקת, נדרש לבצע את הפעולות הבאות:

א) שידור הדו"ח למס הכנסה דרך האינטרנט.

ב)הגשה פיזית של הדו"ח חתום למשרדי מס הכנסה.

במידה ושני השלבים הללו לא בוצעו בצורה תקינה ומלאה, כל הדו"ח יחשב כלא מוגש וכמובן יוטל קנס ע"י מס הכנסה.

במידה ואתם מיוצגים ע"י יועץ מס זהו תפקידו לשדר את הדו"ח ולהגיש אותו בצורה תקינה. אך במידה ובעל העסק מכין את הדו"ח בעצמו או פנה לבעל מקצוע אשר אינו יכול לייצגו מול רשויות המס, האחריות לוודא כי הדו"ח שודר והוגש כראוי היא כמובן על בעל העסק.

נקודה חשובה הינה כי קנס אשר מוטל ולא משולם, נצבר וגדל עם כל חודש שעובר מהמועד התחלתי בו הוטל!


אתם כמובן כבר מכירים את המשפט שלי, "מיסים צריך לשלם, אבל לא יותר ממה שצריך", לכן תעשו לעצמכם טובה ותשמרו על שלושת הטיפים האלה ובכך תוכלו להימנע מקנסות מיותרים ובזבוז כסף.

כולנו עובדים קשה בשביל הכסף ולכן חבל להיקלע למצב שבו אנו נדרשים לשלם קנסות כי הרי זה מיותר!

במידה ויש לך שאלה, תמיד אפשר לרשום ממש כאן בתגובות או בעמוד הפייסבוק ואשמח לענות על כל בעיה.

bottom of page