top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תגל כהן

5 הטיפים שכל עצמאי צריך לדעת לגבי הדו"ח השנתי לשנת 2019

היום הגדול כבר היה ממזמן, פתחת עסק והתחלת לחלק קבלות וחשבוניות לכל עבר. הכסף נכנס לחשבון והחיוך לא ירד מהשפתיים. שילמת כנדרש מס הכנסה, או שלא, תלוי מה הוגדר לך לפי רשות המיסים, והנה הגיע לו הזמן בשנה שכל עצמאי מחוייב להגיש את הדו"ח השנתי.


כל עצמאי מחויב להגיש דו"ח שנתי, כן שמעת נכון! גם עוסק פטור!

יש לך עוסק כלשהו? ישנה חובה עליך להגיש דו"ח שנתי, ללא קשר להגדרת העסק כפטור או מורשה. סעיף 131 לפקודת מס הכנסה מחייב כל עצמאי באשר הוא, להגיש פעם בשנה, דו"ח המסכם את כל ההכנסות שלו בשנה הקלנדרית הקודמת עד לתאריך 31/05/2019 (אם ישנו רואה חשבון או יועץ מס המייצג אותך אז ניתן לקבל דחייה).

ועכשיו כשיישרנו את הקו, אפשר להתחיל.


מה זה הדו"ח השנתי? למה יש אותו בכלל?

אז למה בכלל יש דו"ח שנתי? מדינת ישראל דרך הזרוע המבצעת שלה בתחום, רשות המיסים, רוצה להבין בשורה התחתונה, כמה רווח כל עצמאי (או כל מי שחייב בהגשת דו"ח על הכנסותיו) הרוויח בכל שנת מס. רשות המיסים מבינה, שיש תעבורת כספים משמעותית יותר אצל אוכלוסיית העצמאים ולכן החליטה שכל עצמאי באשר הוא, מחוייב להגיש דו"ח שנתי.

ואם אתם כבר חייבים בהגשת דו"ח, אז קבלו כמה טיפים בנושא.


טיפ 1 - חשוב לאסוף את כל ההוצאות העיסקיות שלך!

מטרת הדו"ח היא לחשב את המס אותו חייב בעל העסק על הכנסותיו ובשורה התחתונה אנו צריכים לדווח על הכנסותינו כדי לדעת כמה מס עלינו לשלם.

כל הוצאה נוספת שתאספו תוריד את הרווח שלכם וכך ירד גם תשלום המס בהתאם (יש כמובן לגבות את כל ההוצאות הללו בחשבוניות/קבלות).

אסור לשכוח שהמטרה היא לא לעבור על החוק, לכן יש לדווח כהוצאה רק על מה שניתן להגדיר כהוצאה לעסק.

לכן חשוב ביותר לאסוף את כל ההוצאות העסקיות שלכם וכמו שאמרו לי בצבא "אם יש ספק, אין ספק", לא בטוחים? תתיעצו עם יועץ המס שלכם!


טיפ 2 - לשמור על אסמכתא של ניכוי מס במקור

למי שאינו מכיר, ניכוי מס במקור היא פעולה בה הלקוח שלך, שאמור לשלם לך תשלום על שירות או מוצר שסיפקת, מנכה את תשלומי המס בשמך ומעביר את התשלום לרשויות המס בצורה ישירה וזאת ע"פ הוראת מס הכנסה.

לכן במידה ובוצעה התקשרות, מכירה או אספקת שירות שבגינו בוצע תשלום שנוכה ממנו מס במקור, יש לדרוש אסמכתא על כך. אתה האישור הזה יש לצרף לדו"ח השנתי ולהצהיר שהתשלום המס בוצע.

ללא האסמכתא מהלקוח שבוצע ניכוי מס במקור, לא ניתן להצהיר למס הכנסה שהמס שולם. כלומר, במידה ואין אסמכתא נאלץ לשלם את המס בשנית, ותסכימו איתי, שזה חבל..


טיפ 3 - אישור שנתי מקופת גמל או ביטוח חיים -

מדינת ישראל רוצה שתחסכו כסף, שתהיו מכוסים מבחינה ביטוחית, זה טוב לך וטוב גם למדינה וזאת כדי להניע אזרחים לחסוך, אם לתקופת הפנסיה או ל"יום סגריר".

לפיכך לא מעט אפיקי חיסכון, אם כאלה המחויבים בחוק כמו פנסיה ואם לא, מאפשרים לקבל הטבות במס ולקבל בפועל זיכוי במס. רשויות המס מעניקות הטבות מס לכל עצמאי אשר חוסך בקופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה ומי שרכש ביטוח חיים ומבצע הפקדה שוטפת.

כדי לקבל את ההטבות במס, יש צורך להציג אמסכתאות לכך, שבהן מופיע אישור על ההפקדות הללו.


טיפ 4 - אל תחכו לרגע האחרון

בעלי עסקים אשר אינם מיוצגים בצורה רשמית ע"י יועץ מס/רואה חשבון צריכים להגיש את הדו"ח השנתי במועדים הבאים:

מי שאינו חייב בהגשת דו"ח מקוון (שידור הדו"ח באינטרנט בנוסף להגשה פיזית של הדו"ח) מחויב להגיש את הדו"ח עד ליום 31 מאי 2019.

עצמאי אשר אינו מיוצג אך כן חייב בהגשת דו"ח מקוון - מחויב להגיש את הדו"ח (לאחר שידורו) עד ליום 30/06/2019.

מי שהינו מיוצג יכול לקבל הארכה נוספת אפילו עד סוף השנה הקלנדרית.

מי שמאחר בהגשת הדו"ח ע"פ הקריטריונים הללו עלול לשאת בקנסות אשר יכולים להגיע לאלפי שקלים.

ההמלצה שלי הינה לא לחכות לרגע האחרון ולהתחיל לאסוף את המסמכים הנדרשים לדו"ח כבר בסוף השנה הקלנדרית, שכן מסמך כזה או אחר יכול להיות שווה לכם הרבה כסף, תרתי משמע!


טיפ 5 - טיפ אחרון ואולי הכי חשוב

עבודה מסודרת במהלך השנה השוטפת, הנהלת חשבונות קבועה ומסודרת, תיעוד ושמירת מסמכים בגין ההכנסות וההוצאות תסייע לך לחסוך כסף! וכמובן שתעזור לקבל תמונת מצב אמיתית על רווחיות העסק ותמנע תשלומי מס מיותרים.

לסיכום, לדו"ח השנתי יש הרבה משמעויות על המס אותו אנחנו נשלם ועל תמונת מצב אמיתית לגבי רווחיות העסק.

הטיפים הללו יעזרו לכם בהתנהלות נכונה וכמו שאני מאמין ותמיד אומר "לשלם פחות ולהרוויח יותר".

bottom of page