top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תגל כהן

איך נדע אם מגיע לנו כסף בחזרה ממס הכנסה? הנה 5 נקודות כדי לגלות

יש סיכוי לא קטן, שגם לך מגיע החזר ממס הכנסה על גביית יתר בעבור מיסים ששילמת בעבר ולא ידעת. יש מספר קריטריונים שכיחים שרלוונטים בשלב כזה או אחר למרבית מהאוכלוסיה שמאפשרים זיכוי (הנחה) בתשלום למס הכנסה. במידה וקריטריונים אלו לא עודכנו במערכת ע"י חשב/ת השכר במקום העבודה שלך, אז כמובן שקיים סיכוי ששילמת תשלום יתר למס הכנסה וזה כסף שניתן לקבל בחזרה.


רק לשם הדוגמה, חבר קרוב, (השם שמור במערכת), שלא היה מועסק מספר חודשים קיבל החזר מס ע"ס 6,972 ש"ח ממס הכנסה. אחרי שקיבלתי ממנו הרבה מאוד ברכות הוא רץ להזמין כרטיס טיסה ואפשר להגיד שהוא "זכה" בחופשה במתנה. לא באמת מדובר ב"זכיה" מפני שהכסף שלו ומגיע לו כחוק, אך בהחלט מדובר בהפתעה נהדרת שכלל לא ציפה לה, שאני מניח שכל אחד מאיתנו ישמח לקבל.


לפני שאתחיל, חשוב לזכור שלמרות שעובד שכיר משלם מס הכנסה אחת לחודש, עם קבלת המשכורת, התחשיב במס הכנסה הינו על פי ראיה שנתית. לכן במידה ויש לך שינוי במהלך השנה, בגובה השכר ו/או פרמטרים שמאפשרים זיכוי ממס, ייתכן מאוד שיש לך זכאות להחזר כספי ממס הכנסה.

במאמר זה אסביר כמה מהקריטריונים השכיחים והמרכזיים שבגינם ייתכן ויש לך זכאות להחזר מס:


1) תקופה בה לא עבדת -

במידה ועבדת רק בחלק משנת המס ( 1 לינואר - 31 לדצמבר) ייתכן ומגיע לך החזר מס. גם אם מדובר בפיטורין או הפסקת עבודה מרצון. תשלום המס שמחושב בכל חודש במשכורת שלכם מתבסס על כך שתעבדו במקום העבודה במהלך כל השנה. לכן כל הפסקת עבודה מרמזת על כך שייתכן ומגיע לך החזר מס.

כמו כן, במידה וקיבלת דמי אבטלה במהלך שנת המס, ייתכן ומגיע לך גם כן החזר מס, במיוחד אם קיים הפרש משמעותי בין השכר הקודם לגובה דמי האבטלה שהתקבלו.


2) ירידה בשכר במהלך שנת המס-

במידה והשכר שלך ירד במהלך השנה, גם כאן ייתכן וקיימת זכאות להחזר מס מהמדינה. אין זה משנה מדוע,יכול להיות שמדובר בירידה בהיקף משרה בגלל סיבות אישיות או מעבר למשרה אחרת בה השכר נמוך מהשכר הקודם. מדוע? נזכיר שחישוב המס הינו שנתי ומקום העבודה החדש אינו מודע לכך ששילמתם תשלום מס הכנסה גבוה במשרה הקודמת ולכן אינו יודע לקזז את תשלומי המיסים.


3) קבלת תואר אקדמאי או תעודה מקצועית מוכרת-

קבלת זכאות לתואר ראשון/שני ו/או קבלת תעודה מקצועית המוכרת ע"י רשויות המס, מאפשרת לקבל זיכוי נוסף (בהתאם לתעודה) ובכך להקטין את תשלום מס ההכנסה החודשי/שנתי. במידה ובמהלך השנה קיבלתם זכאות כזו ולא עדכנתם את המעסיק ו/או הוא שכח לעדכן, ייתכן וקיים תשלום מס גבוה מדי אשר בגינו יש סיכוי לקבלת החזר.


4) לידה במשפחה

חשוב לציין שסעיף זה רלוונטי לנשים וגברים כאחד, במידה ונולד ילד במשפחה, שני ההורים זכאים לזיכוי במס, כל אחד בתחשיב השכר שלו.

במידה והוארכה חופשת הלידה אל מעבר שלושת החודשים בתשלום, גם כאן יש ירידה בהכנסה השנתית. ושוב.. מפני שהתחשיב למס הכנסה הוא בפועל שנתי ייתכן ומגיע לך החזר כספי ממס הכנסה


5) ישנן עוד זכאויות רבות שמאפשרות הנחה בתשלום למס הכנסה כמו טיפול בבן משפחה נכה, או זכאות לפטור מתשלום מס עקב נכות בעצמך, הפקדות שונות לקופות גמל ולביטוח חיים.

וזיכרו, במידה ולא עדכנתם את המעביד באחד מהזכאויות הללו יתכן ואתם משלמים תשלומים גבוהים מדי ואתם זכאים להחזר כספי ממס הכנסה.


כמו שאני תמיד אומר, "מס צריך לשלם, אבל לא יותר ממה שצריך", לכן אם אחד מהקריטריונים הללו תקף עבורך ייתכן ומגיע לך כסף בחזרה מהמדינה. ממליץ מאוד לבחון את הזכאות עם גורם מקצועי שיבחן באמת האם יש זכאות להחזר, במידה וכן, האם שווה לדרוש אותו, זה לא מובן מאליו שתמיד כדאי.

לכל שאלה אפשר לרשום בתגובות ואענה, או כמובן לפנות בעמוד הפייסבוק או בצורה אישית.

bottom of page